|
El riu purifica |
|
Mirades índies |
|
Al taller |
|
Sota l'arbre sagrat |
|
Presumides arreu |
|
Qualsevol lloc és bo per fer una bacaina |
|
Fent manetes al tren |
|
El tren no arrenca |
|
Vida al terra |
|
Somriures de Calcuta |
|
Ha trobat aparcament |
|
Aquabicing |
|
Taxis de Calcuta |
|
La perfumeria |
|
Un encreuament qualsevol |
|
Balances digitals |
|
Ofrenes als Déus |
|
La casa al carrer |
|
El carrer és de tots |
|
El riu Ganges |
|
Tràfic fluvial |
|
Vida familiar |
|
El pont de Howrah |
|
Les ofrenes es comparteixen |
|
El "machote" de Calcuta |
|
Fent xapatis |
|
El riu dóna vida a Calcuta |
|
Casa fluvial |
|
El temple de la deesa Kali |
CALCUTA
Si l'ïndia és molt de tot, Calcuta
ho és en excés. Caminant per les grans avingudes dissenyades pels
anglesos, t'adones que que a vegades estàs al límit, vols però no
pots captar tot el què passa. El sentit de la vista no dóna
l'abast, l'oïda és sobrepassada pels decibels del tràfic
incessant, el tacte és líquid degut a la calor i el gust i
l'olfacte descobreixen noves i contundents sensacions desconegudes
fins aquell moment. Tot està al màxim i el cos i la ment treballen
com mai. Poques vegades un occidental es trobarà amb tantes
sensacions fascinants i miserables com a Calcuta. Situacions per les
quals no estàs preparat que et descol·loquen i que a vegades
t'aboquen a un patiment que alguns viatgers no superen i fugen
esperitats de la ciutat on la vida i la mort comparteixen cartell al
costat del riu Ganges.
Però si aconsegueixes sobreposar-te
al primer impacte, et trobes amb una ciutat vital, que meravella, que
no et deixa indiferent i de la qual pots aprendre molt de tu mateix.
Calcuta ha estat sempre la ciutat dels
artesans, dels artistes, la ciutat de la cultura i els
intel·lectuals. El primer lloc de l'Índia en exigir la
descolonització, aquí començar la caiguda de l'imperi britànic. A
Calcuta nasqué el moviment intel·lectual i religiós que clamava
pel reconeixement de la igualtat entre civilitzacions. Fou a
començaments del segle XIX quan Rammohan Roy afirmava que totes les
religions valien, que deien el mateix i que per tant era possible
fusionar-les. Uns pensaments innovadors que tiraven per terra la
supremacia i prepotència amb la qual occident veia a la resta del
món.
Aquí a Calcuta tenen un heroi, que el
dia 15 d'agost quan celebren el dia de la independència és venerat
juntament amb altres pares i mares de la pàtria, com Gandhi o la
senyora Indira Gandhi. Aquest heroi és Netaji Bose, l'antítesi de
Gandhi. Durant la segona guerra mundial es va aliar amb els nazis i
els japonesos per tal de poder fer fora als anglesos del seu país a
través de les armes. La qual cosa ens fa recordar que no tots els
indis estaven d'acord amb el moviment no-violent iniciat per Gandhi.
A Calcuta el 1978 hi va haver el
primer govern comunista al món, elegit democràticament. Calcuta
segurament és la ciutat on orient i occident s'han intentat
aproximar més, on intel·lectuals indis, influenciats per la
prolongada i nombrosa estança dels anglesos a la ciutat han conegut
lo bo i el pitjor de les dues cultures proposant filosofies prou
properes i així unir aquests dos mons.
De Calcuta són Ramakrishna, el nou
mesies, o el seu deixeble Vivekenanda els quals amb milers de
seguidors van intentar aproximar l'hinduisme a Occident. Tagore el
premi Nobel de literatura també era de Calcuta. Tots ells han tingut
una notable influencia en el pensament de milers de persones índies
i no índies.
Per tant Calcuta no pot deixar
indiferent a ningú, busquis el què busquis.
A la ciutat es nota el passat anglès
en els seus edificis, en els seus tramvies destartalats i preparats
des de fa anys per ser utilitzats com a ferralla. Es nota el pas dels
anglesos també en el disseny de la ciutat, amb grans avingudes,
parcs i molt arbres que ocupen part de les amples voreres de la
ciutat. Voreres aprofitades pels sense terra per construir-hi amb un
plàstic i quatre fustes la tenda que els protegirà de la pluja.
Famílies senceres ocupen unes quantes lloses durant un temps, fins
que la policia o el treball els fan anar buscar un altre indret. Són
els nòmades de la ciutat que lluiten aferrissadament entre ells per
la seva supervivència.
I caminant és la millor manera per
descobrir i de poder-te encantar en qualsevol indret. Asseure't en un
lloc adequat t'assegura l'espectacle durant tot el dia. Des d'allí
pots observar com els tiradors de carros xinesos es fan espai entre
el tràfic per transportar a una enorme dama guarnida amb el seu
millor sari i les luxoses joies, d'una banda a l'altra del carrer.
Com el policia situat al mig de la cruïlla fa sonar el xiulet
esperant que algú li faci cas o com unes nenes del carrer amb una
roba que no se li distingeix el color se t'apropen demanant diners o
alguna cosa per menjar per llavors elles obtenir-ne la comissió.
També pots veure com les parelles joves més desinhibides a la
ciutat, s'amaguen darrera un arbre per poder-se agafar la mà i
robar-li un petó a la ciutat mentre aquesta està enfeinada en els
seus menesters.
Si el so dels clàxons t'ho permeten,
el dringar d'una campana et fa girar el cap i en una petita caseta
blanca governada per l'estàtua de Vishnu, el deu mig elefant mig
home, la gent hi encén incens, mentre el Brahman els pinta el front
amb un ungüent taronja.
Des del teu lloc avantatjat també
pots veure com la gent estirada sota l'ombra de qualsevol lloc de la
vorera, dorm plàcidament immutable al eixordador so del tràfic. O
com una senyora gran assentada sota un arbre intenta vendre quatre
cogombres, cinc tomàquets i tres cabeces d'all, el seu costat un
jove ha muntat una paradeta més sofisticada, amb quatre fustes i un
fogonet. Allí s'hi aturen els vianants que amb un simple gest amb la
mà, demanen un txai(te) que acompanyen amb una pasta per així
trencar la gana de mig matí.
Busques la millor escena per una bona
foto i et sents encantat, ja que Calcuta t'ofereix milers de moments
per poder fer bones fotografies. A més, la gent quan veu una càmera
se t'acosta i et demana que els hi tiris fotos. Primer els nois joves
que amb un anglès precari que després d'uns segons dubitatius al
teu costat aprofiten el moment de valentia per apropar-se amb els
seus companys i somrient et demanen que els premis el click de la
càmera. Al veure el resultat en la pantalleta, riuen i et donen les
gràcies. La cadena ha començat, més gent del voltant demana que
els immortalitzi amb la meva vella Canon digital. El venedor de te fa
un posat seriós, mentre els taxistes aparcats una mica més enrere
esperen el seu torn d'una manera més desinhibida, les dones i noies
són més tímides però els seus companys em demanen també que els
fotografii plegats. Alguns fins i tot s'atreveixen a posar-li el braç
el seu voltant, mentre la noia abaixa una mica el cap i somriu
tímidament. Veient tot aquest moviment unes noies universitàries
que passaven per allà i que anaven vestides com qualsevol noia
occidental, m'han demanat molt amablement i amb un anglès perfecte
si necessitava ajuda. He declinat el seu oferiment, ja que em sentia
com un fotògraf del National Geographic just enmig de la selva.
Calcuta, La ciutat de l'alegria. La
ciutat que mai descansa.
Una de les nits vaig anar a fer una
visita al barri vermell de Calcuta, que està situat sobretot a un
estret carrer del districte de Sonagachi. Tot i el puritarisme de la
societat índia el carrer bullia, era una formiguer de tot tipus de
gent.
Les noies esperaven estoicament algun
client. Davant totes les portalades hi havia noies de totes les edats
i alguna de força jove la veies coaccionada per la desinhibició
d'alguna de les veteranes que estirava algun home per la màniga. Els
homes i sobretot els més joves es passejaven en grups sense saber
massa com actuar i dient-se confidencialitats al passar al costat
d'algun portal, mentre alguna noia amb uns llavis pintats i vestides
al nostre estil li somreia. El carrer estava esplendorós. Els
venedors contursionistes aprofiten mig metre quadrat per plantar-hi
la botiga. Uns venen te, uns altres bijuteria, uns altres rellotges,
els artesans del ferro i la fusta tenien una mica més d'espai. La
vida del carrer no únicament gira al voltant de les noies i el seu
negoci, sinó que té vida pròpia. Famílies assegudes intentant
captar algun alè d'aire, nens jugant entre la multitud, gossos
sarnosos estirats al mig del carrer, la cabra immutable descansa en
un espai que li han deixat. Tots els porus del carrer estan ocupats.
Sonagachi captiva i et trasbalsava,
però això és el més superficial. Ja que el barri és la presó de
milers de dones que no tenen escapatòria. Vingudes de diferents
llocs de l'India, Bangladesh, Nepal...La majoria somiant un futur
millor, són enganyades per les màfies que les exploten. A més en
una societat com aquesta les dones queden marcades per la resta de la
seva vida, mai podran ser acceptades i reinserides, milers d'amors
fugaços però rebutjades eternament. Les dones han d'arribar pures
al matrimoni i tot i que a la ciutat algunes coses estan canviant, al
final amb quasi tots els homes que he parlat molt pocs acceptarien
una dona que no arribes verge al matrimoni.
Els Brahmans, els més purs, els més
propers a Déu tenen encara ara concubines en els seus temples. Són
les devadasi, les protitutes dels temples que estan al servei dels
sacerdots hindús. Noies que generació, rera generació són les
esclaves sexuals dels Brahmans. Tot i que aquesta pràctica està
prohibida, com la de les castes, la tradició és més forta i les
filles de les devadasi esdevenen devadasi. Les seves mares mateixes
porten a les porten de ben jovenetes al temple perquè puguin
satisfer els desitjos del Brahman. Per això han nascut i amb això
moriran, aquest és el seu Karma que no poden canviar.
Calcuta és una ciutat immensa d'uns
16 milions d'habitants, per tant és molt difícil conèixer-los a
tots, però amb uns quants n'hi pot haver prou per fer-te una idea.
La millor manera és caminar, perdre't per la ciutat, fer quilòmetres
per descobrir mercats, temples, monuments o edificis que evoquen
millors temps. Però sobretot caminar et permet anar lent, et dóna
temps per observar, parar-te per poder conversar una estona amb les
nombroses persones que al veure't sol s'apropen amb facilitat.
Un bon camí a fer lluny de les
aglomeracions i tràfic de la urbe, és el que transcorre al costat
del riu, el qual és un dels braços de la mare Ganges que acaba amb
un gran Delta al Golf de Bengala.
Els peregrins es banyen en els Ghats,
purificant-se d'esperit, però embrutant el seu cos degut a l'elevat
grau de contaminació que té el riu. Peregrins vinguts d'arreu de
l'estat de Bengala, es paren i s'encurioseixen al veure't i alegres
intenten començar una conversa molt bàsica, ja que la majoria no
parla un anglès fluid. Però els moments són distesos i la majoria
vesits de color taronja es passegen amunt i avall fins on s'acaba el
primer camí. Llavors no et queda cap altra opció que seguir la via
del tren, primer cautelós, però de seguida t'adones que la via a
part de ser el camí de la locomotora, també és el camí utilitzat
per centenars de persones per anar d'un lloc a un altre.
En una de les parades havien muntat
una pista de futbol improvisada on s'estava celebrant la final, el
Barça contra un equip local que vestia de color verd, els de casa
però guanyaven per pallissa.
El final d'aquest recorregut té
premi, ja que sota mateix del pont de Howrah on el costat hi ha la
famosa estació de ferrocarrils, hi ha un mercat de flors. Els colors
dels rams, dels vestits de les persones que compren, els crits dels
venedors per atraure els clients, els sadus xerren assentats al terra
en un semicercle, la gent banyant-se al riu o rentant-hi la roba, un
temple mig en ruïnes d'on surten cants hipnòtics, pidolaires,
brutícia, fang.... Tot això crea un ambient màgic que et
transporta a un temps llunyà, gosaria dir medieval, A vegades a
l'India sembla que el temps s'hagi parat des de fa molts anys.