Jaintia Hills

Un joc arriscat

A les classes s'hi va amb corbata

Descansant abans de què es faci fosc

Aigua corrent

Noies Jaintia

Tornant cap a casa

Nens Jaintia


JAINTIA HILLS

La zona dels Jaintia hills, està situada a l'est de l'estat de Meghalaya i és la regió on viuen l'ètnia dels Pnar. És una zona ondulada on hi proliferen els camps d'arròs i els boscos de pins. De la capital Shillong a Phramer, el poblet on ens dirigim, hi ha unes 2 hores i mitja de camí, per una carretera en força bon estat però amb moltes curves que impedeixen avançar als pesats camions que recorren el nord-est. Tot i així els adelantaments per guanyar posicions és constant i el clàxon imprescindible per poder passar al mig de les corbes.
És una zona força desenvolupada on força dels seus pobladors són advocats, doctors, polítics de renom a l'estat. Ja que degut a la descoberta de mines de carbó ja fa anys, alguns Pnar es van poder enriquir amb facilitat i enviar els seus fills a estudiar a fora, la qual cosa ha fet que fos una des les primeres regions del nord-est en acostar-se a la “modernitat” amb tot el bo i dolent que això implica.
El reialme dels Jaintia que és on pertanyen els Pnar, fou gran i pròsper en una altre època. Englobava bona part de l'estat d'Assam fins entrar a Bangladesh, amb un sistema de carreteres molt avançat per l'epoca i amb nombrosos forts situats estratègicament per defensar el reialme Jaintia.
Un regne que començà a entrar en decadència amb el contacte amb els anglesos. Els anglesos en un principi no estaven enemistats amb els Pnar i reconeixien el seu territori, ja que els feia de frontera i de protecció contra els atacs dels birmans. En una escapada que feren els anglesos dins el territori de Birmània aquests feren variïs presoners. Els anglesos demanaren llavors al rei Pnar que custodiés els presos durant un temps que ells tornarien a buscar-los. El rei així ho féu, però passaren els mesos i els anglesos no tornaven, així que el rei al final prengué la decisió d'alliberar als presoners. Aleshores fou quan els anglesos tornaren i al veure que el rei no havia complert l'acord, annexionaren el regne a la colònia, deixant però que el rei administrés el reialme.
La darrera capital del regne fou a la ciutat de Jaintiapur situada actualment a Bangladesh, on encara hi resideix un descendent del rei que avui dia, no té cap tipus de dret ni reconeixement.
El reialme com molts d'altres del Nord-est fou annexionat durant la independència de l'India, quan Nehru firmà un acord amb els caps de les diferents tribus perquè aquestes regions formessin part de l'índia. Uns acords que en l'actualitat molts ciutadans estan en contra ja que els cabdills firmaren els tractats sense consultar al poble molt analfabet en aquella època i sense coneixement de causa. Uns acords que segons alguns pobladors del nord-est no han de ser vàlids ja que en la majoria d'aquests reialmes les decisions eren preses de forma comunitària i en canvi en aquest cas, el poble no va ser consultat, ja que els cabdills a canvi de firmar el tractat se'ls hi donà privilegis i riqueses de manera que el poble fou enganyat i ara algunes persones reclamen almenys un sufragi per tenir dret a decidir.
La majoria no reclama la independència de l'India, sinó que reclamen el reconeixement del seu propi estat dins de la República Índia. La qual cosa els donaria més autonomia alhora de prendre decisions i els permetria protegir més la seva identitat com a poble.
A més la majoria de Pnar no se senten indis potser per la diferència cultural que hi ha entre ells, Però aquest sentiment s'ha vist accentuat també pel menyspreu que els indis han tingut vers els pobladors del nord-est des de l'annexió d'aquests a l'estat indi.
Un racisme difícil d'entendre en un país com l'India, ja qtue ha estat la suma de cultures, ètnies, religions les que han conformat l'actual Índia. Un país tolerant com pocs, on hi conviuen més de 1000 ètnies diferents i on es parlen més de 2000 llengües. Per tant la complexitat cultural del país podria haver provocat faltes d'entesa entre pobles amb les fatals conseqüències que això comportaria. Però en canvi la convivència ha estat un denominador comú en la major part del país. Es podria dir que l'India és un miracle de la democràcia, per la gran dimensió i la gran diversitat de pensaments que aquesta engloba.
Per això no deixa de ser incomprensible que alguns pobles hagin estat sistemàticament marginats pels indis, creant un greuge comparatiu difícil de compensar en l'actualitat. Els Adivasis per exemple. Poble originari del centre de l'India que durant molts anys no se'ls ha tractat ni com a persones i que encara ara alguns d'ells estan semi esclavitzats.
El mateix bisbe de la regió de Jaintia Hills reclama un estat pel seu poble. Reconeix que s'estan perdent les tradicions i que la cultura s'ha de preservar però pel què m'explicava intueixo que està més fart del tracte rebut pels indis que no pas preocupat per la independència del seu poble.
Amb els ulls inflamats m'explicava que sempre que va a Calcuta, quan baixa del tren una parella de policies el paren i li revisen tot el seu equipatge, entre rialles i mofes dels agents de l'autoritat. Mentre ell, una persona que coneix els seus drets els demana explicacions, aleshores els agents li donen uns copets a les cames perquè continuï mentre té totes les seves pertinences tirades pel terra. O bé se li acosten els policies i apuntant-lo amb una arma el tiren contra la paret i el magregen de males maneres mentre es riuen d'ell i de la seva procedència.
Això que ell és una persona relativament important, llavors ell sap que persones amb menys oportunitats se les tracta molt pitjor i no li estranya llavors que algunes persones formin grups armats, ja que segurament el sentiment de ràbia que s'apodera en alguns d'ells reclama venjança al experimentar aquest menyspreu.
També em deia que la major part dels negocis al nord-est pertanyen a gent de fora, vinguda de l'India i que poca gent autòctona controla bons negocis. Només alguns polítics que es venen al millor postor de l'estat central.
Per això repeteixo que aquest racisme, és una situació estranya en un poble tan tolerant en la diferència com el poble indi. Tal és així que els filòsofs de la il·lustració anomenaren tolentarisme a la religió majoritària que es practica a l'India. ja que el terme hinduisme fou inventat pels anglesos posteriorment.
El Bisbe molt orgullós del seu poble, m'explicà també algunes de les creences dels Pnar que encara no s'han convertit al cristianisme.
La religió que sobretot practicaven era l'animista, en la qual els sacrificis d'animals és força normal, per tal de protegir-se dels mals esperits o de demanar bones collites. Aquests sacrificis es fan en llocs determinats del bosc i al voltant d'aquests llocs està prohibit talar, pescar, caçar o qualsevol activitat que pugui distorsionar l'àrea. És per això deia el bisbe que encara es conserven zones boscoses i molt verges en tot el nord-est, ja que aquesta creença està estesa arreu. Les supersticions de boscos amb esperits malèfics que castiguen aquells que gosen profanar-los ha preservat grans zones.
Veneren els rius també ja que ells són els que alimenten els seus camps que són el seu aliment.
En els funerals cremen als difunts i llavors els enterren, l'any següent tot el poble celebra una gran festa durant la qual van a desenterrar els ossos de la gent morta l'any anterior que són traslladats cap a un altre lloc on hi romandran per sempre més. Podria significar com l'acabament del dol.
Aquestes pràctiques s'estan acabant, ja que molts d'ells han adoptat com a nova religió el crsitianisme. Segons el bisbe, el fet que fossin monoteístes, ha facilitat la seva conversió. Una situació contradictòria la del clergue, ja que per un cantó defensa la seva cultura, però per altra banda degut a l'entrada del cristianisme, moltes de les tradicions s'estan perdent també, però d'això no n'ha parlat.
Malauradament el bisbe de Jowai, va morir d'un atac de cor dos dies després de rebre'ns, Cosa impensable després d'observar l'energia i el vitalisme que desprenia. Descansi en pau.