L'Índia i Occident





La bastida


Iluminem la mare Ganga

Els somriures de l'Índia

Ja arriben

Tots a terra després d'una profitosa nit

Contemplant la bellesa

El monzó de Calcuta no atura la vida
Sota l'ombra de l'arbre sagrat

Els pares de l'Índia. Celebrant el dia de la independència


L'INDIA I OCCIDENT

Tots tenim un trosset de l'India dins nostre, la influència d'aquest subcontinent sobre el món occidental ha estat més gran del què ens pensem.
En els temples més antics de l'India hi ha ornaments que podrien molt bé semblar-se a les representacions medievals de la Passió, del jardí de les oliveres i fins i tot de la crucifixió de Crist i que no són res més que representacions gràfiques de la vida de Buda.
Els grecs que a través de Alexandre el Gran arribaren fins a l'India, ajudaren a expandir el missatge de la filosofia budista per occident, quedant meravellats amb l'autocontrol d'uns homes que vivien mig despullats i que, avui dia es creu que pertanyien a la secta dels renunciants jainistes, els anomenaren els gimnosofistes. Els indis per tant són els que preconitzaren l'ascesi i la renúncia.
El contacte de Jesús amb un grup de budistes establerts als voltants de Jerusalem anomenats els esènis sembla més que probable.
Així doncs es podria dir que l'ensenyança de Buda, ja s'havia mesclat amb les teologies gregues, egípcia i hebrea per construir totes juntes la nova religió cristiana.
Un altra input important que ens ha donat aportat l'India fou el descobrir que juntament amb la Xina hi havia civilitzacions diferents a la nostra, diferents maneres de pensar que feien funcionar un país tan o més bé que els nostres. Per tant l'India va proporcionar una alternativa al món occidental, un altre món amb unes tradicions molt arrelades era possible, això feu baixar una mica l'etnocentrisme i el dogmatisme que hi havia a Europa fins aleshores i l'India ens començar a obrir la nostra manera d'entendre el món.
Voltaire va escriure: L'india de la què tota la Terra en té necessitat i que, com a cas únic, no necessita a ningú.
O Shopenhauer: La seva interpretació del món és interior i intuïtiva i no exterior i intel·lectual. Ens ensenyen fins a quin punt el jo és una il·lusió, i sols l'infinit és una realitat.
Amb això que diu Shopenhauer em recorda a una paràbola india que podria ajudar a explicar una miqueta i a través de la mitologia, el pensament occidental i l'oriental o indi.
Quan Alexandre el Gran arribà a l'India es troba amb un home mig despullat que estava assegut a l'ombra d'una gran roca, Alexandre li preguntà:
  • Qui ets i què fas aquí?
  • Sóc Gimsofenes i estic practicant el res.
Alexandre es posà a riure en sentir les paraules del asceta.
  • I tu, qui ets i què fas?. Preguntà Gimnosofes
  • Sóc Alexandre el Gran i estic conquerint les teves terres.
Gimnosofes es posà a riure en sentir les paraules del gran conqueridor.
Aquesta petita paràbola ens podria ajudar a entendre una mica el pensament Occidental, que és lineal, que busca un objectiu i glorifica als herois, perquè la mort és l'acabament d'aquest camí i la vida s'ha d'aprofitar. La conquesta, l'èxit, són la raó de ser, una vida de cara a l'exterior.
En canvi pels indis, la vida és cíclica per tant infinita i no lineal. No tenen una veneració pels grans herois i l'historia escrita pràcticament no existeix perquè es va repetint, el present és l'historia. Això porta a una manera de fer més intuïtiva on la raó no té un pes tant important, una vida més interior, perquè el què hi ha a fora fins i tot el meu propi cos és fugaç dins el cicle infinit.
Això seria un petit intent d'explicar unes maneres d'entendre el món, d'una forma resumida i molt, molt simple.

Una altre gran influència molt més recent és la que ens ha fet el gran Guru del segle XX, Gandhi. El seva manera de pensar i d'actuar és la base de molts moviments socials que han aparegut recentment com podrien ser, moviments ecologistes, feministes o fins i tot el moviment dels indignats. La desobèdiencia cívil a través de la no-violència i la no cooperació eren les principals idees que proposava Gandhi per arribar a construir una Índia lliure independent i més justa. Unes idees que a més de la no-violencia s'hi poden afegir són l'ecologisme i la feminització de la societat.
Actuant afectuosament enlloc d'utilitzar l'agressivitat o la tendresa enlloc de la virilitat. A més Gandhi és el precursor dels intents que hi ha en l'actualitat en alguns llocs del món de crear societats sostenibles, comunitats locals que s'autogovernin, si aquestes comunitats fossin ideals no es necessitariai un estat tan protector, però coneixent la dificultat que això suposa, aquestes comunitats podrien formar part d'un estat el qual fos un estat tou, que regulés certes coses però que les comunitats tinguessin una autonomia practicament absoluta i a través dels seus governs locals elegits democràticament es poguessin autogestionar. Unes comunitats no tancades en elles mateixes, sinó amb una constant interacció amb la resta de comunitats, creant així una xarxa de pobles independents els uns als altres però amb un fi comú que és l'acció adequada pel bé de tothom.
També és un crític del sistema econòmic provinent d'occident. Ghandi apunta cap a un sostenibilitat que permeti a tothom viure de forma digna, ningú ha de tenir molt més que els altres, i el repartiment de la riquesa ha de ser equànime.
A grans trets i salvant alguna diferència podríem dir que aquestes són les mateixes premisses que actualment defensaríem tots en aquests moments tan convulsos.
Però no hi ha com transcriure algunes paraules del Mahatma per veure-ho més clar.

Ecologisme:

Oblidar-nos de com cavar la terra i cuidar el sòl , és oblidar-nos de nosaltres mateixos.

Sistèma econòmic

A L'India hi ha molts milions de persones que estan contents amb un únic àpat diari, i aquest àpat consisteix en un xapati sense cap tipus de grassa i una pèl de sal. Vosaltres i jo no tenim dret a res del que tenim fins que aquests milions estiguin millor alimentats i vestits. Vosaltres i jo, que hem de saber-ho millor, hem d'ajustar les nostres exigencies, i inclús sotmetre'ns a la fam voluntàriament per a que ells puguin ser atesos, alimentats i vestits.

Igual que no hem rebre, tampoc hem de posseir res que no necessitem realment. La ruptura d'aquest principi seria posseí menjar, vestits o mobles innecessaris. Per exemple, no hem de guardar una cadira si no podem estar sense ella. La observació d'aquest principi porta a una progressiva simplificació de les nostres vides.

L'economia que desprecia les consideracions morals i sentimentals és com les figures de cera que, semblant vives, no tenen la vida que proporciona la carn. En tots els moments crucials, aquestes noves lleis econòmiques s'han derruït al posar-se en pràctica. I les nacions o els individus que les accepten com guia, han d'acabar-se.

Comunitats

Tant la llibertat individual com la interdependència són essencials per viure en societat.

Igual que el culte del patriotisme ens ensenya avui que l'individu ha de morir per la família, la família té que morir pel poble, el poble pel districte, el districte per la província i la província pel país, un país ha de ser lliure per poder morir si és necessari, en benefici del món.

El poder polític significa capacitat per a regular la vida nacional a través de representants nacionals. Si la vida nacional arriba a ser tan perfecte com per a autoregular-se, la representació es fa innecessària. Es produeix llavors un estat d'anarquia ilustrada. En un estat com aquest cadascú és el seu propi governant. Es governa a sí mateix de manera que mai suposi un destorb pel seu veí. En l'estat ideal, per tant, no existeix poder politic perquè l'estat no existeix. Però en la vida, l'ideal no s'aconsegueix plenament. D'aquí la clàssica afirmació de Thoreau de què el govern és millor quant el govern és mínim.

Feminisme

L'esposa no és l'esclava del marit, sinó la seva companya, la seva col·laboradora i una parella equitativa en totes les seves alegries i penes.. tan lliure com el marit per elegir el seu propi camí.

Guardaràs l'honor de la teva esposa i no seràs el seu amo, sinó el seu vertader amic. Consideraràs sagrats el seu cos i la seva ànima, igual que confio en què ella considerarà el teu cos i la teva ànima. Amb aquest fi, tindràs que viure una vida d'oració i treball, de simplicitat i de autocontrol.

Desobediència civil i no-violència

La desobediència civil és un dret inherent del ciutadà. No s'atraveix a abandonar-la sense deixar de ser home. La desobediència civil mai va seguida per l'anarquia. La desobediència criminal pot portar a ella. Tots els estats sufoquen per la força la desobediència criminal, moririen de no fer-ho. Però sufocar la desobediència civil és un intent d'engarjolar la consciència.

La no violència no consisteix simplement en estimar als que ens estimen. La no violència es troba solament en estimar als que ens odien. Sé lo difícil que és seguir aquesta grandiosa lley del amor. Però, no són sempre difícils de fer les coses bones i grandioses? Estimar al odiat és el més difícil de tot. Però, per la gràcia de Déu, inclús el més difícil resulta fàcil d'aconseguir si volem fer-ho.

La no violència no hauria d'utilitzar-se mai com un escut de la covardia. És una arma destinada als valents.