Resseguint la frontera amb Bangladesh



Camí cap a Rongara

Millor que un Paris Dakar

Bangladesh al fons inundat, amb el carbó de l'índia que espera per ser transportat

Les petites barques trafiquen amb el carbó subornant a les autoritats aduaneres

Milers de quilometres de tanca entre l'Índia i Bangladesh

L'arròs l'aliment bàsic per els pobladors d'aquesta aïllada regió



RESSEGUINT LA FRONTERA AMB BANGLADESH

De Shillong, la capital de l'estat de Meghalaya fins a Rongra, poblet situat a al districte de south Garo Hills, hi hem tardat dos dies. El primer dia fins a Balat, poblet que ja havia descrit situat a la frontera amb Bangladesh i d'allà hem anat resseguint tota la carretera de la frontera amb Bangladesh. Com que aquesta carretera a vegades s'endinsa cap dins de l'estat veí i a més al ser una carretera en principi per us militar, es necessiten uns permisos especials per poder-t'hi desplaçar.
Hem recorregut 90 Km de distància entre Balat i Rongra amb 7 hores. Us podeu imaginar doncs, l'estat de la carretera. Lamentable.
Això si la tanca de dos metres d'alt amb filferro espinós que hem travessat i seguit durant molts quilòmetres està en perfecte estat i amb un paviment que s'hi podrien fer carreres de patins. En canvi el costat mateix la carretera no té n'hi asfalt i amb uns forats que semblen pous, que només camions o 4x4 amb conductors experts hi poden circular.
Amb el 4x4 ens dirigim cap l'oest, per una frontera totalment natural, ja que la serralada que ens queda a la nostra dreta, pertany a l'India, en canvi la planície que ens queda just a baix a la nostra esquerra és Bangladesh.
El trajecte és preciós, amb un bosc espès i dens a les muntanyes i amb una planície totalment inundada que s'alterna amb el verd viu dels camps d'arròs. L'aigua baixa muntanya avall i alguns dels petits torrents que hi ha són aprofitats com a dutxes i bugaderies a l'aire lliure. Amb un simple tros de bambú canalitzen l'aigua fins a la improvisada dutxa. Tots els rius d'aquesta zona van a parar a Bangladesh que en aquesta època de monsons està totalment inundat.
Durant el trajecte creuem ponts com els de la famosa pel·lícula del río Quai, per poder creuar agitats i marronosos rius. Creuen també una zona de mines de carbó,.Però el què creuem més és la maleïda tanca que separa els dos països.
El govern indi s'estima més putejar als altres és a dir els bengalís que no pas afavorir el desenvolupament dels seus ciutadans indis. Cada quilòmetre de tanca costa uns 200 mil Euros i la frontera entre Bangladesh i India té centenars de quilòmetres de perímetre, això significaria que si la frontera tingués mil quilòmetres, que en té més, el govern indi es gastaria més de 200 milions d'Euros en construir una tanca, quan se'ls podria haver gastat en millorar l'estat de les carreteres de la zona, en construir escoles, millorar la salubritat de l'aigua o del subministrament del corrent elèctric. Etc....Una tanca que en alguns llocs ja comença a estar derruïda i engolida per la natura, una natura com sempre sabia.
De totes maneres el govern indi està més preocupat en dividir pobles que havien estat durant molts anys com germans, que no en sumar i engrandir la família, una de les principals característiques de la cultura índia. Però com ells mateixos accepten, tot canvia.
Durant el recorregut hem tingut de parar-nos a variïs check points, on avorrits soldats, s'amagaven sota una teulada feta amb fulles de plataner per refugiar-se del colpejador sol i alleugerir l'enganxosa calor.
De totes maneres jo he xalat d'allò més. He pogut trepitjar Bangladesh. La primera vegada que hem creuat la tanca i ens hem endinsat una mica dins del país veí, pensant que potser seria l'última oportunitat, he fet parar el cotxe fent servir la vella tàctica d'anar el lavabo, volia caminar sobre Bangladesh almenys. Llavors però, m'he adonat que no feia falta ja que hem entrat moltes més vegades, però per si de cas.
En alguns moments semblava que estiguéssim fent el Camel Trophy, ja que la carretera ens posava variïs obstacles per examinar la perície del nostre conductor. Hi havia llocs on els forats acaparaven tota l'amplada, però en Kumil, el nom del nostre conductor sempre ha trobat el lloc per on passar. Hi havia llocs on les esllavissades feien buscar camins alternatius, per dins el bosc. Però els moments més tensos eren les zones de pronunciada baixada que amb tones de fang al mig de la carretera en Kumil ha posat la reductora i ben a poc a poc, sacsejant-nos cap a un cantó i cap un altre, hem creuat una zona verge del día, ja que després hem sabut que ningú més havia gosat enfrontar-se contra l'endiablada carretera. En Kumil s'havia guanyat la matricula d'honor.
El lloc on ens hem parat per reposar forces era un turó, just a sobre d'una ciutat fronterera de Bangladesh, des de dalt és podia veure tots els voltants inundats i tot el tràfec de mercaderies que hi havia.
Les barques no paraven de transportar tot tipus de mercaderies i fins i tot hem vist una corrua de barquetes que es dirigien cap a un casament, les trompetes i els tambors ens han donat la pista que ens faltava.
Però amb el què més es comercia és amb el carbó, tota la zona muntanyosa de l'India està plena de carbó i la gent ha cavat les seves pròpies mines sense cap tipus de seguretat per guanyar-se algun diner, la vía normal de transport d'aquest carbó ha estat a través de Bangladesh, però al posar la balla tothom es pensava que això s'havia acabat. Però en aquest cas la balla, amb el permís dels soldats i la policia fronterera és totalment permeable i el tràfic de carbó encara ha augmentat més igual que els suborns.
En el petit port, s'hi amunteguen tones de carbó que en l'època de pluges les petites barques s'encarreguen de transportar fins a les zones seques, on seran llavors els camions els encarregats d'arribar al destí final.
El sol però era asfixiant i necessitàvem que l'aire tornés a córrer, així que hem pujat al TATA jeep i ens començat a enfilar altre vegada cap a les muntanyes selvàtiques allunyant-nos una mica dels aiguamolls bengalís. La carretera és d'un sol carril i altre vegada el clàxon és imprescindible per advertir de la nostra arribada, la calor cada vegada és més asfixiant i l'aire ja no ens rejoveneix, els esplèndids camps d'arròs només apareixen en moments esporàdics, fa estona que ja no trobem cap nucli urbà i de tant en tant trobem alguna persona per la carretera que et fa preguntar sobre la seva procedència. Algun estan assentats al costat de munts de pedra i amb una massa s'encarreguen d'esmicolar les pedres que posteriorment han de ser utilitzades en la hipotètica millora de la carretera.
Finalment després de 7 hores de camí aventurer hem arribat a Rongra.
  • Hem arribat a Rongra? Però si estem rodejats de selva. Per aquí no hi ha cap casa. Una altra vegada al cul del món.