Els Apatani, Vall de Ziro, frontera amb Xina



Comença la jornada en els camps d'arròs 

Cases Apatani

Dones Apatani

Mitun, entre el búfal i la vaca

Llenya pel foc de la casa

L'interior d'una casa Apatani

Les noves generacions

Jove Apatani

Als joves els costa seguir les tradicions dels seus pares


XINA O INDIA?

Per poder entrar a l'estat d'Arunachal Pradesh es necessita un permís especial, diuen que per presevar les cultures de la zona de la invasió de turistes estrangers. Però jo diria també que és un bon mètode per aconseguir diners.
També controlen l'entrada, perquè Arunachal Pradesh és una regió que encara ara, està reclamada per Xina.
Alhora de traçar fronteres, els anglesos marcaren les línies, juntament amb comissions indies, tibetanes i xineses a principis de segle XX, però els xinesos no estigueren d'acord amb alguns límits, així que es retiraren de les negociacions i foren els tibetans que acordaren juntament amb indis i anglesos els seus límits fronterers.
Però quan el Tibet fou envaït pels xinesos aquests reclamaren la zona d'Arunachal Pradesh com a pròpia, adduint que els tractats firmats no eren legítims ja que ells no participaren en les negociacions i que no estaven d'acord amb el què el Tibet havia firmat ja que el Tibet ara formava part de la Xina. Així que el 1962 hi hagué una guerra fronterera entre xinesos i indis, on cap dels dos països aconseguir més del què ja tenia
Des de llavors que els indis estan temorosos que hi hagi una altra invasió xinesa que els prengui el territori d'Arunachal Pradesh.
La veritat és que pel tipus de gent que viu a la regió, la zona podria ser més xinesa que india, ja que tots els pobladors són d'origen mongoloid. ara bé els pobladors de Arunachal sembla que estan acceptant molt més bé que altres estats del nord-est la indianització del seu estat.
Ës un regió molt allunyada de l'India amb un difícil accés per un parell de carreteres en molt males condicions, bloquejades constantment en època de pluges degut a les continues esllavissades que s'hi produeixen.
Per arribar-hi des de Shillong hi hem tardat quasi 24 hores en recórrer uns 500 km. Així que us podeu imaginar les condicions de les carreteres.
Hem fet de Shillong a Guwahati la capital de Assam amb taxi, de Guwahati a Lakhimpur amb bus i de Lakhimpur a Ziro amb sumo . En aquest últim trajecte, hi ha una mena de pas fronterer que un policia desganat revisa sense massa detall el permís per poder entrar a l'estat.
Vàrem arribar a Ziro destrossats, al baixar del sumo tenia una cama adormida tot i que jo em pensava que ja l'havia perdut, ja que no l'havia pogut moure durant l'última part del viatge i no la notava. El cervell tampoc estava massa fi, degut a les continues sacsejades i salts de les últimes quatre hores de trajecte però com que això ja hi estic acostumat em vaig refer de seguida.
Tot i la duresa del trajecte, vaig poder gaudir del bonic paisatge que que vàrem anar resseguint per la sinuosa carretera.
Les muntanyes abruptes i voluptuoses en vegetació formen estretes valls per on el rius encara joves en aquestes altituds i reforçats pel monzó, llueixen la seva força i vigor emportant-se per davant tot el què faci falta.
En aquesta vegetació ofenosa hi predominen el bambú i els bananers amb el permís de les heures parasitàries que sembla que formin l'embolcall de tot el bosc tropical.
Però quan les muntanyes es relaxen i les valls s'eixamplen, les aigües es calmen, això és aprofitat pels pobladors per cultivar-hi arròs i és aquí prop del seus cultius on s'estableixen la major part de les poblets que anem travessant.
La vegetació canvia després d'una vall quan portem dues hores de camí dins del sumo i el bosc tropical i exòtic per mi es converteix en una fauna una mica més reconeixible, els pins i les falgueres dominen aquest bosc humit.



LA VALL DE ZIRO, ELS APATANI

Només a l'estat d'Arunachal Pradesh hi viuen més de 100 ètnies diferents, sent de llarg l'estat amb més diversitat cultural de l'India.
La regió és coneguda com la vall de Ziro i és on des de fa segles estan establerts els Apatani que amb uns 26 000 membres són la tercera ètnia, amb nombre, de l'estat d'Arunachal Pradesh.
Com la gran majoria d'ètnies que fins no fa massa vivien allunyades de la nostra manera d'entendre el món, el contacte amb la nostra cultura ha fet que algunes de les seves tradicions i costums canviïn i n'integrin algunes de les nostres.
Quan li he preguntat a un jove apatani que en pensava de l'occidentalització dels més joves, m' ha contesta dient-me que les cultures són dinàmiques i no estàtiques cosa certa, però també una manera de dir “esto es lo que hay”.
També quan li he preguntat a una dona d'uns 50 anys que s'havia convertit al catolicisme sobre el canvi en algunes tradicions, m'ha contestat, que ella estava molt contenta amb molts dels canvis que s'havien produït, perquè les seves filles totes podien anar a l'escola, perquè ara vivia en una casa més gran, amb més comoditats i la vida els hi era més fàcil que abans.
La diferència d'entendre el món entre dues generacions en aquestes regions del nord-est és un abisme i alguns joves apatani, m'explicaven, que s'avergonyeixen d'alguns dels costums dels seus avis i àvies, ja que els troben molt retrògrades pels temps que corren.
Així com les seves àvies es perforaven les parets externes del nas on s'hi posaven una mena de boto rodó negre, les noies d'avui en dia es maquillen i es pinten els ulls amb Loreal, així com els seus avis i àvies es tatuaven la cara amb unes línies rectes que els anaven des del centre del front fins a la punta del nas, ara els joves es vesteixen amb camisetes dels seus cantants preferits o es fan pentinats imitant l'estil dels seus ídols.
Alguns costums canvien perquè com deia el noi, la cultura és dinàmica, ara bé d'altres continuen preservant-se i això fa que l'essència d'un poble, la seva identitat es mantinguin intactes.
Així per exemple tan joves com grans veneren al sol i a la lluna, que ells anomenen respectivament, Donyi i Polo. Tenen temples dedicats al sol i a la lluna i els diumenges es reuneixen en aquests temples per pregar i venerar-los. Tot i que els rituals més importants coincideixen amb la plantada o la recollida de les collites. Durant aquestes èpoques invoquen a les deïtats i fan sacrificis animals per allunyar als mals esperits que són els culpables de les males collites, les enfermetats, la mort, els accidents...Sacrifiquen, gallines, gossos, porcs i mituns, que és un animal que no havia vist mai fins ara. Una mescla de vaca i búfal que pels apatanis i altres ètnies de la zona era una manera de mesurar la seva riquesa. Com més mituns té un família, més rica se la considerava. Tot i que aquests animals només són utilitzats durant alguns rituals i els funerals on són sacrificats perquè l'esperit del difunt pugi a l'esquena de l'animal que el conduirà fins el paradís. Com que aquí no es desaprofita res, després dels sacrificis es mengen la seva carn, com la de tots els altres animals que hagin pogut sacrificar, inclús els gossos.
També estan preservant un sistema de cultiu de l'arròs únic al món i que ha estat estudiat per variis investigadors per la seva elevada productivitat tot i el nul ús de pesticides, adobs artificials. Tot fet manualment, ni tan sols utilitzen els animals per llaurar els camps. Aconseguint tres collites l'any.
Però la gran peculiaritat d'aquest sistema de cultiu és que converteixen els camps d'arròs en piscifactories, és a dir que mentre l'arròs creix, aprofiten l'aigua dels arrossars per fer-hi créixer un determinat tipus de peix, així quan recullen l'arròs i assequen els camps també obtenen peixos en grans quantitats. Per tant proteïnes i hidrats de carboni alhora.
Aquest sistema tan ecològic, el potencien a més amb la formació de cooperatives que si abans eren utilitzades per agrupar-se i ajudar-se en la cura dels camps, ara a més són utilitzades per defensar el seus drets i augmentar el seu poder de negociació amb els compradors.
Passejant pels poblets que hi ha entre els camps d'arròs, he pogut observar que tot i que algunes cases s'estan construint amb maons, encara ara, la majoria estan fetes de bambú o de fusta, mantenint l'estructura tradicional, d'una sola sala gran a l'interior, on hi ha dos focs, un a cada punta de la sala rectangular. Un està encès pràcticament tot l'any i és el que utilitzen per cuinar i l'altre foc l'encenen en l'època de més fred ja que les temperatures poden arribar a ser gelades. Les taulades fan molta pendent i arriben practicament fins al terra, formant un triangle isòsceles amb l'entrada, ja que tot i que les nevades són escasses de tant en tant la neu i fa acte de presència.
A les afores del poble és on s'hi concentren la major part de graners, estan situats fora per protegir-los de possibles incendis que de tant en tant es produeixen dins de la població.
El què també m'ha cridat l'atenció al entrar en aquests pobles és la manca de criatures pel carrer, no hi havia nens jugant, llavors m'han explicat que era perquè estaven a l'escola. Això indica que tots des de ben petits van a l'escola, no com a altres llocs on comencen anar a l'escola quan passen dels cinc anys, aquí hi van des dels dos anyets i l'escolarització és una cosa prioritària pels pares.
Crec que s'ha convertit en una obsessió, tots els nois i noies joves estan estudiant a la universitat del poble o d'algun altre lloc, els és igual que hagin d'estudiar l'important és obtenir un títol d'alguna cosa per llavors poder-lo utilitzar per obtenir alguna professió. Pel fet de pertànyer a Arunachal Pradesh el seu estat els dóna una beca de 4000 Rupies(70€) que els serveix per pagar-se la matricula d'una universitat pública o quasi la meitat d'una de privada. Però després aquests títols que obtinguin en les universitats del seu estat no tindran la mateixa rellevància que els títols obtinguts a la resta de l'India alhora de buscar feina, ja que el nivell educatiu sembla ser que és més baix.
Aquesta educació tan acadèmica que estem tots tan acostumats, està provocant que els fills no vagin ajudar als pares als camps d'arròs perquè és quasi una deshonra per ells, provoca que els nois i noies comencin a utilitzar més l'indi que no pas la seva pròpia llengua per parlar entre ells, provoca un desarrelament dels joves vers la seva cultura ja que no se'ls potencia en el sistema educatiu i acaben per subestimar-la, provoca la pràctica de noves religions, ja que és utilitzada com a mètode d'evangelització Una educació que ve de fora que és d'on són tots els mestres, i que per tant no els educa amb el mateix sistema de valors que tenen els seus pares. Una educació absolutament necessària però moltes vegades amb un enfoc molt partidista i unidireccional, que va esquerdant la cultura dels apatani i de moltes ètnies del món.
Quan surto del poble em creeu amb una dona gran que amb la cara tatuada i carregada amb un bon feix de llenya a l'esquena evita la meva mirada. De lluny veig la Bunyi una estudiant de 19 anys que havia conegut unes hores abans, amb un anglès perfecte em diu que està avorrida d'estar a casa. Quasi no la sento ja que està escoltant amb els altaveus del seu mòbil última generació, el nou disc de Eminem.
La cultura és dinàmica, però tant?!