Rongara la terra dels Garo



Tancats a la classe

Nenes Garo

L'hora del pati

Enmig de la selva

La llibertat de comportar-se com un nen
La nostra classe
El nostre dormitori

Tenim pocs llibres i professors mal preparats


Dones Garo i el capellà de la regió

Preparant el sopar
Gimnàstica abans de començar les classes

Diversió nocturna amb els globus, visca la inocència






RONGARA

El municipi està situat al mig d'una zona selvàtica, bordejant la frontera amb Bangladesh. És una zona molt poc desenvolupada, on només s'hi accedeix a través d'una carretera estreta, que durant els monsons queda tallada per les freqüents esllavissades que hi ha. L'hospital més proper està a 7 hores de trajecte amb cotxe, el subministrament de corrent elèctric és mínim i amb tallades constants. Els mòbils funcionen amb punts molt determinats i a través de la senyal bengalí. Les escoles són escasses i els professors qualificats ínfims, la malària una malaltia comú i l'aigua potable una utopia, a més hi ha poques zones cultivables ja que la major part del bosc tropical que rodeja al municipi està protegit com a reserva animal i per tant els vilatans no hi poden conrear res.
Estudis recents fets pel govern indi, assenyalen aquesta regió com de les més subdesenvolupades de l'Índia.
En aquestes condicions tan bàsiques els Garos, l'ètnia majoritària a la zona intenten sobreviure de la manera més digne possible una vegada els ha tocat la “modernitat”.
De seguida es nota l'aïllament en el qual viuen, sobretot per la reacció de timidesa i curiositat que tenen al veure un estranger una mica estrany, voltant per les seves contrades. A més alguns d'ells es mostren molt contents que els facis fotos i admiren el resultat amb una mena d'incredulitat i alegria que no serien massa normals si els turistes haguessin arribat a la zona.
La televisió ressalta per la seva absència, tot i que alguns propietaris tenen enfocades les rovellades antenes cap al cel de Bangladesh on amb sort poden sintonitzar algun canal.
Això sí, és un lloc molt tranquil on les hores es dilaten i la contemplació és una de les millors distraccions que hi ha.
Els Garos són un poble d'origen tibetà que s'han anat establint a la zona del nord-est de l'india, però sobretot a l'oest de l'estat de Meghalaya. Les seves tradicions es van barrejant amb la modernitat portada a la zona sobretot, a través de la religió. La gran majoria practica la religió cristiana, sobretot la protestant. Però tal i com em confirmava un capellà que fa anys que està a la zona, aquesta conversió més que per una qüestió de fe s'ha produït per una qüestió de conveniència. Veient en l'església una font de riquesa a l'hora d'obtenir recursos totalment inabastables per ells. Així, molts dels feligresos s'acostumaren anar a l'església a canvi de menjar o algun regal que les esglésies protestants els donaven en un inici, aquest hàbit s'ha convertit en normal i ara alguns capellans es troben que no poden cobrir les demandes dels seus seguidors, aleshores durant una temporada els descontents garos deixen de visitar l'església, fins que els apareix una nova necessitat i tornen a provar sort i per tant renoven la seva fe.
En aquestes zones més desafavorides, els capellans tenen un paper molt important i com tot, hi ha que l'aprofita únicament per evangelitzar i n'hi ha que l'aprofita per ajudar als més necessitats i qui ho aprofita per fer les dues coses. una ajuda això si, molt paternalista.
Un religiós em comentava que la gent és molt mandrosa aquí i que no tenen ganes de treballar, que es passen tot el dia sense fer i res i llavors van a la parròquia demanant ajuda. Aquests comentaris els he escoltat força vegades sobretot en les zones on el desenvolupament no fa massa que ha arribat. Els habitants d'aquestes zones acostumats a sobreviure i en no planificar el futur, se'ls fa difícil ara formar part d'una societat que els obliga a pensar en el futur, quan fins ara treballaven únicament quan ho necessitaven. L'abstracció que els suposa tot aquest nou estil de vida a molts d'ells crec, se'ls fa difícil d'interioritzar .Fins fa ben poc no coneixien els diners ja que utilitzaven el mercat de l'intercanvi i menjaven pel què tenien, si tenien poc, menjaven poc, però si tenien molt menjaven molt, sobretot quan caçaven alguna peça important, ja que al no tenir neveres no podien mantenir la carn i amb les elevades temperatures que hi ha en aquestes zones, la carn havia de ser consumida ràpidament. A vegades des de la nostra perspectiva és molt fàcil culpabilitzar aquestes persones i dir que són mandrosos. Una manera de dir que la seva situació és la que ells s'han buscat ja que no fan res per millorar. Nosaltres hem tardat segles en assimilar tots els canvis que s'han anat produint en la nostra societat i de forma lenta, amb ells els hi estem imposant i de forma instantània. La majoria d'aquests pobles no se'ls respecte en absolut i sempre se'ls considera com inferiors a la nostra “avançada” societat, en cap moment hi ha un intercanvi de criteris de igual a igual, no hi ha una inter-comunicació equitativa, sempre és des d'una posició dominant i vertadera en contra de la seva manera d'entendre el món que ens sembla primitiva i falsa. Aleshores se'ls direcciona únicament cap allà on nosaltres creiem que hi ha la veritat i se'ls imposa maneres d'entendre el món totalment noves i incomprensibles per la majoria d'ells i que només els més joves assimilen amb la porositat que els caracteritza. Provocant moltes vegades un trencament abismal entre el pensament d'una generació i una altra. Llavors augmenta el sentiment d'inferioritat de la cultura, ja que els més joves des de les escoles aprenen la única i vertadera manera d'entendre el món que constantment els repeteix que les seves tradicions estan passades de moda i que són totalment incorrectes.
Ja que les escoles i el sistema educatiu és pràcticament igual arreu, un sistema educatiu heretat dels colonitzadors que amb matisos acaba sent el mateix. No es té en compte a qui s'aplica, a on s'aplica i en quines condicions. A tot arreu s'explica, història, llengua, matemàtiques etc.. i són necessàries, però a cap lloc dels que he visitat, s'explica amb orgull la història del seu poble per exemple, ni les plantes medicinals utilitzades per les àvies, ni el cultiu ecològic que des de fa segles produeix el seu poble, ni la manera que els seus avantpassats preservaven el bosc, ni el sentiment comunitari del seu poble, etc...
En la majoria de casos els professors són forans i com ja he dit alguna vegada, modernitat i tradició sembla que no puguin anar juntes de manera que amb l'afany d'educar als més analfabets aconseguim que sàpiguen llegir i entenguin el què es creu que és bo per ells. Deixant de banda tots els aprenentatges que els seus pares havien après dels seus pares i aquests dels seus durant moltes generacions i sense la necessitat de l'escola. Ja que abans també s'educava i també s'aprenien coses. Per tant s'està educant però a la vegada deseducant i perdent molts coneixements pel camí.
A més l'educació en aquestes zones més isolades no és la solució. Lla majoria de vegades no hi ha professors instruïts i són personatges de dubtosa reputació que esperant únicament un sou a final de més es dediquen a deambular per les aules sense ensenyar als nens i nenes només que a repetir l'alfabet anglès. Segurament per aquests nens i nenes els seria més profitós estar al camp amb els seus pares que no estar en aquestes “aules” perdent el temps i perdent coneixements, ja que a mesura que vagin creixent aquests nois i noies no estaran ni a un costat ni a un altre, ja que poquíssims assoliran estudis o càrrecs importants i els que ho facin seran engolits pel sistema sense que el seus pobles en puguin sortir beneficiats.
Només a Sud i Centre Amèrica hi ha alguns pobles indígenes que estan recuperant l'orgull de poble després de moltes pèrdues pel camí.
Uf!
El poble Garo és una societat matrilineal, la qual cosa significa que la filla més jove que és la que es queda a casa per cuidar als seus pares, és la que hereta la major part dels béns familiars. Mentre que les altres germanes solen construir les seves cases a la vora del domicili matern fent que els seus marits es desplacin a viure allà abandonant la seva família. Tot el contrari del què passa a l'India.
Les llars Garo estan formades per més d'una casa. La principal on hi ha el dormitori dels pares i de les filles i fills petits, una caseta on hi dormen els fills des de l'adolescència i una altra caseta on hi tenen la cuina, totes fetes de bambú trenat i amb teulades de làmines metàl·liques.
La majoria de Garos d'aquesta zona pertanyen a dos clans els Sangma i els Barak que conviuen pacíficament.
Entre ells hi ha un fort sentiment de comunitat ajudant-se en els moment més difícils. Però aquestes comunitats a vegades poden ser opressives per aquell que anheli la llibertat individual tan important pels occidentals. A més l'èxit ha d'ésser compartit ja que sinó els gelos i l'enveja apareixen amb facilitat provocant problemes entre ells.
Llavors aquests assumptes són solucionats sempre que poden dins la mateixa comunitat, inclús els més greus com els assassinats és el mateix poble qui imposa la sanció amb el mutu acord de les parts afectades, en contadíssimes vegades demanen l'assistència de la policia. Un exemple és el d'un home que va assassinar el seu veí per motius de venjança segons diuen, aleshores el tribunal popular el condemnar a tenir cura de la vídua i dels seus fills durant tota la seva vida, les dues parts i van estar d'acord i assumpte solucionat. D'altra banda si haguessin avisat a la policia, l'home hagués anat a la presó i dues famílies haguessin estat condemnades a la pobresa, la del home i la de la vídua.
La seva tradició religiosa està molt lligada a la natura i creuen que les ànimes dels morts van a un paradís terrenal que és un bosc sagrat que anomenen Balprakam. Els Garos a vegades van a aquest bosc situat a uns 8 Km d'aquí i amb unes pedres blanques es reserven un lloc per la posteritat. Els animals sacrificats durant la seva defunció seran els qui acompanyaran les ànimes fins a Balprakam.
Les famílies són nombroses, no menys de 6 fills, això fa que els nens i nenes des de ben petits juguin a pares i mares i la interacció amb els adults sobretot amb els homes no sigui massa carinyosa. Les mostres d'efecte són molt diferents a les nostres i segurament insuficients segons la nostra manera d'entendre les relacions pares fills.
El seu aliment bàsic és l'arròs que combinen amb peixos que capturen en els nombrosos rius que reguen la zona en aquesta època, a més els més hàbils amb els seus “tiraxines” poden afegir algun petit ocellet al plat del dia. Tot i que mengen tot tipus de carn, pollastre, porc, vaca, gat, gos, serp, elefant, cabirols...però aquests menjars es produeixen en contades ocasions o en alguna celebració.
Tenen un posat seriós i orc a l'inici però canvien rapidament després de les primeres paraules, tot i no parlar absolutament gens d'anglès, la mímica i el what's your name són universals i serveixen per a què les rialles sinceres i tímides apareguin dibuixades en les seves cares.
La zona de bosc dens condiciona molt la vida dels garos, ja que molts d'ells viuen allunyats en llars isolades a varies hores de camí del petit nucli i en l'època de monsons poden viure aillats durant setmanes. Aquest clima tropical, ha permès que alguns garos hagin plantat arbres del cautxú. Al cap de sis anys aquests arbres que ploren provinents dels boscos amazònics, produeixen aquest líquid blanc que és recollit per convertir-lo en cautxú, que els dóna un bon jornal a final de mes, ja que el cautxú està molt ben pagat en l'actualitat, 3 Euros el quilogram. Però aquest negoci està en perill perquè els ecologistes s'hi estan oposant adduint que s'estan tallant arbres autòctons per plantar arbres de cautxú, però aquests grups conservacionistes tampoc aporten cap solució per millorar la vida dels Garo.
Els monsons típics en aquesta època de l'any a tota l'India porten abundants pluges i molta humitat, provocant que el teu cos supuri per tots els foradets que té. Aquí t'adones del perquè són sagrats els arbres pels hindús, ja que les ombres que dibuixen són buscades, agraïdes i venerades per qualsevol ésser viu durant aquesta època de l'any. Els ventiladors també haurien de ser sagrats, ja que les seves constants voltes alleugereixen al cos del sofriment mundà, cosa que es busca durant anys per budistes i hindús. Absència de sofriment.

La missió claretiana on estic conté tots els requisits per no estar mai avorrit. El centre de reunió de la zona, per tant sempre hi ha gent que ve i marxa. Té una escola amb més de 300 alumnes dels quals. 22 Nens d'entre 5 a 16 anys que estan a la residència, treballadors de la construcció provinents d'altres estats i llocs tranquils on refugiar-te. En aquest cas, a més de parròquia té la funció social d'ajudar a les persones del voltant amb programes agricoles, d'escolarització i alguns casos d'ajuda material.
Un jove capellà de 30 anys està al càrrec de tot i amb energia però a vegades crec que amb soledat s'encarrega que tot funcioni més o menys bé.
Jo m'assento al porxo i durant hores puc anar observant tot el què va passant al meu voltant.
Els treballadors que estan arreglant al residència em miren encuriosits i s'alegren de les fotos que els faig, sempre però amb la condició que llavors els ensenyi el resultat obtingut, Per ells sóc la novetat el què els treu de la monotonia del seu dur treball. .Són artesans de la construcció, ja que només utilitzen eines manuals, serres pels ferros, martells per picar les roques, pales pel ciment, però sobretot utilitzen la seva força per transportar-ho tot d'un lloc a un altre. La força física que els desgasta ràpidament però que els sustenta mentre el cos aguanta. Noies de 15 anys que es carreguen al cap quilos de gravilla per fer infinits viatges fins al segon pis. Homes que descarreguen 9 Tones de sacs de ciment de 50 Kg cadascun, per portar-los fins a l'obra a una distància de 200 metres. El treball és dur, lent, perquè ho ha de ser sinó seria inaguantable. No tenen un simple carretó que els faciliti el treball, tot es base en la força de l'home, això permet que en una obra petita hi treballin unes 20 persones. Un parell de màquines faria la feina de 2/3 parts dels treballadors i treballadores de l'obra, els quals poden cobrar unes 100 Rp(1,5 €) per dia.
Però amb qui més bé m'ho passo són amb els nois de la residència. Són 22 nens que dormen en una nau amb un llit sense matalàs amb un llençol que dissimula el somier de fusta i la mosquitera que penja de cadascun dels llits. Es podria dir que són nens autosuficients, ja que són fan tot, es renten la roba, cuinen el seu menjar, netegen el dormitori etc.,,, tot tutelat per un claretià que és qui els marca els horaris i els ajuda a l'hora d'estudiar, però no massa més. Els nois cap el vespre vénen a visitar-nos i és allà on compartim rialles i trucs de màgia. Són nanos alegres, amb moltes ganes de jugar i que es cuiden els uns als altres. Als petits sobretot els falta molt de carinyo, ja que de seguida que un adult els fa una mica de cas estan tot el dia al teu costat. Tot i que els horaris i les tasques encomanades les compleixen sense cap mena de queixa. Sobretot perquè estan acostumats a rebre des de ben petits si no fan el què se'ls demana.
Avui els observava jugar sota la pluja, descalços i tirant-se per terra. Ningú els avisava perquè estaven embrutant la roba, ningú els avisava que es podien fer mal, ningú els avisava que agafarien un refredat, ningú veia lo feliços que estaven en aquell moment. Un s'ha doblat el peu, però coix ha continuat jugant no s'ha queixat, perquè sabia que ningú li faria cas: Un altre està passant la malària aquí el dormitori i amb els ulls vidriosos observa des de la finestra com juguen a futbol els seus companys, tampoc es queixa, perquè sap que ningú li farà massa cas.
Paro d'escriure.
El grill que tinc a dins de l'habitació em desconcentra altre vegada, fa 5 nits que cohabitem a la nit no para de cantar. Té una resistència inesgotable i a vegades fins i tot juguem a la cuit i a l'amagada, però sempre em guanya i no hi ha manera que el pugui caçar. És un cric, cric insistent, profund que de mica en mica va calant en el meu sistema nerviós i tot i les profundes respiracions i l'entonació de diversos OMs al final acabo perdent el control i maleeixo els grills, les grilles i la mare que els va parir!