Trepitjant zona rural. Balat, frontera amb Bangladesh



Dones Garo

Al mercat de Balat

Dona Khasi, venen Kwai, la nou energètica

Frontera entre Índia i Bangladesh, Un altre mur de la vergonya

Parella Garo, acabada de casar

Celebrem tots el feliç enllaç

Plovisqueja


TREPITJANT ZONA RURAL
BALAT, LA FRONTERA AMB BANGLADESH

De Shillong ens dirigim a Balat, una petita població situada a 110 Km i que està just a la frontera amb Bangladesh. Anem amb un quatrexquatre, que aquí anomenen sumo ja que és un cotxe molt valent i resistent per aquestes carreteres, suposo que és en honor als lluitadors japonesos.
Triguem en fer tot el recorregut quatre hores, així que ja us podeu imaginar l'estat de la carretera, amb una velocitat mitjana és d'uns 27 Km/h.
Estreta, sinuosa degut a les constants pujades i baixades que provoquen les muntanyes del nord-est i amb continues ziga zagues a dreta i esquerra no aptes pels que es maregen.
Ara és l'epoca de monzons i per tant l'estat de les rutes no és la millor, ja que la pluja fa acte de presència cada dia. Tot i així en el viatge d'anada vàrem estar de sort pel què fa al temps i vaig poder contemplar el magnífic paisatge. Verd durant tot el trajecte, amb una primera zona de pastures on la deforestació és evident.
Un cop arribat a la part més alta de tot el recorregut a uns 50 Km de l'inici, la carretera comença a baixar en direcció a Bangladesh, de la mateixa manera que ho fa l'aigua acumulada als cims de les muntanyes i que ha provocat forats com precipicis al mig de la carretera la qual examina a cada instant les destresa del conductor.
A partir d'aquí el paisatge canvia totalment, el bosc cada vegada es fa més dins i es transforma en bosc tropical. Vegetació espessa que lluita per un bri de sol, on les heures parasitàries cobreixen fins i tot els pals d'electricitat. És un bosc impenetrable que emana una humitat cada vegada més enganxifosa que em permet predir com serà el clima a baix a la plana. Una plana que veiem des de la carretera, totalment coberta d'aigua amb petits espais verds entremig.
-Bangladesh, em diu el conductor.
Tota l'aigua del nord-est va a parar a Bangladesh, país que en aquesta època de l'any està quasi totalment submergit sota l'aigua.
A mesura que ens acostem a Balat i per tant que ens allunyem de la zona més accessible des de la capital, les cases estan construïdes cada vegada d'una forma més precària. Algunes encara són de maons, però moltes estan fetes de xapa que estan unides amb “rematxes” i d'altres estan fetes amb canyes, amb fusta o amb bambú. Com sempre les zones rurals viuen de forma menys confortable, amb menys serveis i amb unes inversions que se'n van directament a les butxaques dels polítics, empitjorant molt més la situació en què viuen els habitants d'aquestes regions tan allunyades.
Arribem a Balat on els pares claretians hi tenen una missió. És un petit poble fronterer on hi viuen, hindis, bengalís, nepalís però sobretot Khasis i els Garo que són una altra ètnia establerta a l'India i a Bangladesh.
Tot i la llunyania, els mòbils, el tabac i l'alcohol s'han estès ràpidament. Les dues ètnies Garo i Khasi, tot i que viuen d'una forma més tradicional que a la ciutat de Shillong, no us imagineu que siguin tribus aillades del món tipus National Geographic, això ja no existeix a no ser d'algun cas molt concret al mig de l'Amazonia o per Papua.
Però les dues ètnies de diferent procedència estan molt orgullosos del seu poble i les seves tradicions i parlant amb els vilatans alguns d'ells amb un bon anglès, veuen impossible la desaparició de les seves tradicions per culpa de les noves influències. Mantenen la seva llengua, que ara ja és escrita gràcies a un missioner gal·les que la va transcriure fonèticament utilitzant l'alfabet romànic, mantenen les seves dances, els seus costums i tot i que anirant variant coses, per això les cultures també evolucionen, esperem que les noves influències no siguin tan agressives com les que els espanyols o anglesos van exercir en algunes de les seves colònies, creant uns pobles amb una autoestima tan baixa que alguns d'ells encara ara no s'han recuperat.
Però potser la modernització dels països orientals, (exceptuant la Xina) va molt més en síntonia amb les seves tradicions. El cas de Japó en podria ser un exemple. Salvant evidentment l'abisme que hi ha entre el japonesos i els Garo o els Khasi.
La diferència física entre Garos i Khasi per un occidental com jo és molt difícil de distingir, tot i que segons diuen els Garo són més alts. La procedència dels Garo és tibetana i s'establiren en les regions del nord-est uns quatre segles abans de Crist, en canvi la procedència dels Khasi és més discutida . La que sembla més acceptada és la de que provenen del Sud-est asiàtic.
Tot i que tenen creencies diferents i que les parelles interètniques són poc habituals, la convivència ha fet que algunes coses s'anessin uniformitzant.
Les dues ètnies són majoritàriament cristianes, o bé protestants o bé catòlics. Els missioners segurament han estat qui més influència tenia sobre ells en els inicis i ha marcat una nova ruta en el seu estil de vida, animista en un principi i ara monoteísta i dogmàtic. Però també gràcies a alguns missioners el traspàs d'un estil a un altre de vida no els ha estat tan traumàtic.
Les dues ètnies consideren que tenir molt fills és símbol de riquesa i per tant hi ha moltes famílies amb més de 10 fills, tot i que els joves d'avui en dia i que han rebut un altra tipus d'educació ja no pensen el mateix.
Les dues ètnies són matrilineals, i es potser això una de les singularitats més importants que tenen. Aquí són els marits que van a viure a casa de la família de la dona i si no hi caben la mare li dona un tros de terreny a la filla per a què s'hi construeixi una casa. De totes maneres és la filla petita la que rebrà la major part de l'herència perquè serà ell qui tindrà cura dels pares quan seran grans. Si no tenen filles és el fill petit qui serà l'hereu principal. Tot i que abans els matrimonis eren arranjats entre famílies ara ja no, i segons diuen es casen per amor i les separacions també són força habituals entre ells.
Tot i ser matrilineals els homes són qui governen al poble i el seu sistema és a través d'un cap que és escollit per una comissió de 40 persones que han estat escollits pel poble.
Les dues ètnies mengen de tot, vaca, porc, xai i peix ja que pesquen en els rius del voltant amb canyes de pescar, però també amb uns artilugis fets de canya entrellaçada que els permet agafar els peixos quan passen per llocs estrets.
Els Garo sobretot ,qui sembla que viuen d'una forma més tradicional, que no vol dir menys moderna,(ja que a Occident el terme tradició moltes vegades el tenim associat a endarreriment a poc modern, però aquests pobles o d'altres com el japonès o l'indi ens ensenyen que no ha de perquè ser així i que certes tradicions poden ser compatibles amb la “modernitat”) sembla ser que la xarxa parental és molt important, és com una mena de clan amb un cap que els aconsellarà a tots, a més com sol passar en moltes cultures del món que viuen de forma tradicional que no vol dir menys moderna, els orfes no existeixen ja que són els parents que es cuiden dels menuts que hagin perdut els pares, igual que els vells, que mai estan sols i la família sigui fills o nebodes o cosins llunyans mai es quedaran sense ningú que els cuidi.
Els Garo que encara practiquen l'animisme creuen en els esperits del bé i el mal i perquè l'esperit del bé els acompanyi i el del mal s'allunyi, fan sacrificis d'animals oferint-los a aquests esperits, a través d'una mena de bruixot o shaman.
A més quan els enterren perquè el seu esperit abandoni la casa, l'enterren juntament amb tots els seus béns materials.
Les dues ètnies masteguen una mena de nou que té un gust amarg, la masteguen barrejada amb una fulla de betel i una mica de calç intensifica el sabor i els efectes, que segons diuen són estimulants a mi em va produir una mica de mareig com un atontament general, cosa força fàcil en mi, però que no sé si era una cosa subjectiva o eren els efectes reals del fruit. Ëls indis també masteguen el mateix tot i que la nou està assecada i la compren en petites bosses com si fossin caramels. És per això que molts tenen les dents destrossades a més mentre masteguen la boca els queda del tot vermella i les escopinades són força fastigoses.
Per transportar la càrrega utilitzen bàsicament l'esquena, on hi poden transportar sacs de patates, feixos de llenya i com no els nadons lligats amb una tela. Per transportar objectes petits tenen un recipient de forma cònica fet de canya que es col·loquen a l'esquena i amb una cinta posada al front fan força també amb el cap.
Per transportar aigua utilitzen un pal que es col·loquen a una de les espatlles i amb els recipients plens d'aigua a cada punt lligats amb un cordill que fan de contrapès, igual que per exemple fan a Vietnam.

UN CASAMENT GARO

Per sort vaig poder assistir a un casament Garo. Tot i que l'època dels monsons no és quan es celebren la major part dels casaments, aquesta parella s'havia de casar, ja que la família de la noia s'havia assebentat que els dos que surten junts des de fa dos anys, havien tingut algun affaire amorós, és a dir sexe. Això pel pare de la noia no podia, ja que es un fervent catòlic aleshores els han fet casar perquè no visquin en pecat.
Doncs gràcies això vaig poder veure un casament Garo catòlic, en una zona just el costat de la frontera amb Bangladesh. De fet vàrem entrar en zona neutral per poder celebrar el casament ja que el camí d'accés estava inundat.
Aquí fou quan em dóna vergonya pertanya a l'espècie humana. Resulta que l'Índia ha construït una balla de centenars de quilòmetres que separa la frontera India de la de Bangladesh i com no la zona està infectada per soldats que vigilen que ningú no creuí la frontera des del cantó de Bangladesh. Una balla no feta de qualsevol manera i caòtica com a vegades és l'India, sinó de dos metres d'alçada doble amb filat punxegut i amb torres de control cada certa distància. Israel, Marroc, EUA, Espanya tots aquests països estem engabiant als més pobres, de què tenim por? Indis i bengalís, Israelites i Palestins, Mexicans i americans som tots tan iguals, que crec que tenim por de nosaltres mateixos.
Bé doncs al creuar la frontera el soldat despistat em va haver de cridar perquè tornés i li expliqués que feia allà, un cop aclarit tot amb un bon balanceig del seu cap em donà permís per tornar a entrar a l'India.
El passeig fou preciós, rodejat de camps d'arròs amb la selva a la llunyania i alguns pagesos replantant l'arròs, aquest menjar tan universal.
Un cop a la casa que està al costat d'una petita ermita, tot el poble ens estava esperant i com no el nens i nenes eren els més nombrosos i curiosos. Com juntament amb el mossèn jo era un dels convidats d'honor tot i la sorpresa de la meva aparició, així que tothom passar a donar-me la mà, costum que només utilitzen amb els estrangers i després de la presentació vàrem passar a la missa que no va ser gens especial, molt humil, amb la capella plena de gom a gom. L'únic potser diferent a les nostres celebracions fou quan els pares de la noia per separat posaren les mans sobre el cap del noi i el cap de la noia durant una bona estona amb un silenci sepulcral com per transmetre bones vibracions a la parella.
Després cap a menjar, assentat amb els invitats d'honor que erem el pare de la noia, un seu germa, el capellà dos mestres i jo. Ens vàrem ben atipar, xai, porc, pollastre, arròs, verdures, tot amb una salsa picanteta i per postres mango.
Mentrestant la gent seia a fora amb silenci esperant que els arribés el torn de l'arròs amb el Purà que és el menjar típic dels Garo, que consisteix amb farina d'arròs mesclada amb la part del porc més greixosa, no està mal.
Quan acabem, passem a la sala del costat i per acabar de digerir masteguem tots una mica de Kwai, jo aquí vaig tenir un mica de problemes perquè la salivera augmentava i el gust era repugnant així que no sabia que fer, un home observador em va assenyalar el terra, però per allà passa la gent, vaig pensar jo, però amb una senyal vigorosa amb la mà em tornà assenyalà el terra, així que “ni corto ni perezoso” vaig fotre una escopinada al mig del menjador que em vaig quedar ben tranquil i llavors per acabar-ho de rematar el del meu costat que es tira un bon rot(erupto) senyal inequívoca de què havíem menjat com reis.
Va ser un casament força auster i senzill, però el què més em cridà l'atenció fou que no hi havien crits que no hi hagueren cants ni una mostra d'alegria desbordada.
Alhora de marxà un a un m'anaven dient, Metela, a on pensava jo. Però resulta que Metela en “Garonès” significa Gracies. Així que quan al vespre després de sopar li dic al mossèn, Metela i ell sorprès em digué que jo tenia molt bona memòria perquè recordava molt bé la paraula Thank you. Si escaigués perquè la recordava vaig pensar jo.

VISITA A UNA CASA KHASI

Els mossèn van de visita a les cases dels feligresos més addictes al catolicisme, així que al vespre vaig tenir la sort de poder visitar una casa Khasi, on hi viuen una dona d'uns 50 anys amb la seva filla petita d'uns 25 anys. Les dues són mestres i parlen un bon anglès.
Com sempre però en aquests llocs sorprèn l'alt grau d'hospitalitat que de seguida mostren cap el foraster i m'oferiren alguna cosa per menjar i per veure, mentre la dona gran començava a mastegar el Kwai.
M'explicà una mica la seva vida, quan la recordava la seva cara s'entristia i no parava de repetir l'ho malament que ho havia passat amb cinc fills i el seu marit mort des de feia 22 anys. Ella sola els havia fet créixer amb l'ajuda de les monges missioneres, ja que ella anteriorment havia estat monja de les sisters de la Mare Teresa de Calcuta, però ho va deixar i es va casar i llavors després de la mort dels seus fills i amb la seva familia lluny féu créixer als seus fills. Ara com a mestra està ben considerada i després de molts anys d'antiguitat cobra uns 350 Euros al mes, que està força bé. Els mestres més novells comencen cobrant uns 50 Euros al mes, això si el seu estatus puja, ja que la figura de mestra està ben considerada.
Al marxar em donà les gracies per la visita amb una afectuosa encaixada de mans i el corresponent Kuble shivum, que és gràcies en Khasi.

VIATGE DE TORNADA

Durant tota la nit no havia parat de ploure i a les cinc del matí emprenem la marxa de retorn cap a Shillong. Continuava plovent amb força i al pujar al jeep el clàxon no funcionava. Era el pitjor que ens podia passar en una carretera india.
Per sort anàvem amb el mateix conductor que l'anada i era bo. Només començar però l'aigua baixava per tot arreu i els salts d'aigua pels marges de la carretera eren constants i corrien amb força. En alguns moments semblava que féssim rafting i no que anéssim per una carretera.
Tot i així el conductor es coneixia la carretera i sort en vàrem tenir, perquè a mesura que pujàvem la boira cada vegada era més densa no es veia un burro a quatre passes, però el tio que no disminuïa la velocitat i a més no teniem el clàxon per avisar que arribàvem a les curves, jo anava davant i el cinturó no funcionava, així que em vaig agafar a la maneta de sobre la finestra amb força, però a mesura que passava el temps i veient la seguretat del conductor em vaig anar relaxant i fins i tot vaig arribar a pensar que no era tan difícil, que les corbes eren totes igual s'alternaven. Dreta, esquerra anava adivinant, dreta, esquerra, dreta, esquerra, dreta, ja me l'hagués fotut era d'esquerres també.
Per sort era una carretera molt poc transitada i fins i tot anavem més ràpid que l'anada, al final arribàrem a Shillong amb un temps inferior al previst, 3 hores i mitja, 110 Km, no està gens malament.